Visa vem du är med rätt produkter

2 mar

Visa vem du är med rätt produkter

Profilreklam kallas också ibland för presentreklam eller produktmedia. Profilreklam har en fantastisk förmåga att attrahera kunder och öka kännedomen om ett speciellt varumärke. Nästan alla företag använder idag olika typer av profilprodukter och omsätter idag flera miljarder kronor i Sverige varje år.

Varför använda profilreklam?

Det är enkelt att ge bort en gåva och det uppfattas alltid som en vänlig gest av dina kunder. Studier visar att mer än häften av svenska befolkningen gillar att ta emot profilprodukter och 85% har någon gång tagit emot en produkt.

När något är gratis väcker det dessutom uppmärksamhet. Det kan vara något så enkelt som att dela ut ballonger på en mässa eller t-shirts med ditt företags logga på stan. Folk kommer alltid att bli nyfikna och ditt företag får automatiskt uppmärksamhet. Du får dessutom tillfälle att inleda en dialog med potentiella kunder.

Profilprodukter har också en förmåga att ge ditt företag en väldigt stor exponering. Tänk till exempel på profilprodukter som pennor och anteckningsblock som ofta används av många olika personer eller som till och med lånas ut. Personer som bär t-shirts med ditt företags slogan blir nästan som levande reklampelare. Presentreklam används också för att ge kunden något extra vid köp av en produkt eller tjänst och chansen att hen kommer tillbaka till just er nästa gång är mycket större.

Den perfekta profilprodukten?

En profilprodukt ska alltid ha lång livslängd, det kan till exempel röra sig om någon form av nyttoföremål som man använder under lång tid och så ofta det bara går. Ofta rör det sig om pennor, kepsar, nyckelringar, termosar eller paraplyer med mera. Dessa produkter är enkla att sätta en logo eller en bild på som associeras med ditt företag. En del företag använder sig också av profilkläder. En profilprodukt ska vara kostnadseffektiv samtidigt som den ska ge uttryck för kvalitet. Som företagare vill man ju inte att ens företag associeras till dålig kvalitet.

Fördelar med profilreklam

Att satsa på presentreklam är väl investerade pengar. En väl genomtänkt profilprodukt påminner kunder om ditt företags identitet och kärnvärden. Nästan alla svenskar har någon form av profilprodukt i sitt hem. Bärkassen är ett typiskt exempel på en utmärkt profilprodukt, innan den började kosta pengar.

Studier visar att profilreklam har positiv effekt på folk, särskilt om man lägger lite tid på att ta fram en produkt som passar just ert företag. Produkterna behöver inte nödvändigtvis vara dyra men ska stå för det som ert företag vill representera.